دیزان

روستای دیزان

دیزان

روستای دیزان

عملیات گازرسانی به شهرستان طالقان دهه فجر امسال آغاز می شود


شانا _ گروه گاز: یعقوب علی حسین نیا از انتخاب مشاور برای مطالعه پروژه گازرسانی به شهرستان طالقان خبر داد و گفت: هم اکنون مطالعات مهندسی پایه این طرح آغاز شده است.

او همچنین از آغاز عملیات اجرایی شهرستان طالقان تا دهه فجر امسال خبر داد.

مدیرعامل شرکت گاز استان تهران در گفت‌وگو با خبرنگار شانا افزود: بر اساس برنامه‌ریزی‌های شرکت ملی گاز ایران، قرار است تامین منابع مالی پروژه گازرسانی به شهرستان طالقان (100 میلیارد تومان) از بخش های داخلی به صورت وام دریافت شود.

مهندس حسین نیا با بیان این که گاز طبیعی شهرستان طالقان از خط لوله تقویتی میان استان قزوین و منطقه آبیک (کارخانه سیمان آبیک) تامین خواهد شد، ابراز امیدواری کرد عملیات اجرایی گازرسانی به این شهرستان از زمستان سال آینده اجرایی شود. 

مدیرعامل شرکت گاز استان تهران گفت: بر اساس پیش بینی ها، برای گازرسانی به شهرستان طالقان می‌باید خط لوله‌ای به طول 40 کیلومتر و به قطر 12 اینچ با فشار عملیاتی هزار و 50 پوند بر اینچ مربع احداث شود که توانایی انتقال روزانه 5/0 میلیون متر مکعب گاز طبیعی در روز را داشته باشد.

به گزارش شانا، شهرستان طالقان در 120 کیلومتری استان تهران واقع شده و از به هم پیوستن چهار منطقه شهرک، گلینک، کولج و پرده سر تشکیل شده‌ است که شهرک به عنوان هسته اصلی آن به شمار می آید.

شهرستان طالقان به لحاظ قرار گرفتن در رشته کوه‌های البرز میانی دارای آب و هوای کوهستانی و ییلاقی است، به همین دلیل دارای جمعیت فصلی بوده و در تابستان جمعیت آن به بیش از ۱۲ هزار نفر می‌رسد؛ جمعیت ثابت این منطقه حدود پنج هزار نفر است.

شهرستان طالقان با مساحت حدود هزار و 200 کیلومتر مربع بیش از ۸۰ روستا دارد.



شهرستان طالقان به نقشه تقسیمات کشوری اضافه شد


هیئت وزیران با توجه به جغرافیا و شرایط منطقه ضمن 6 تغییر در در جغرافیای استان البرز، با ایجاد شهرستان طالقان در این استان موافقت کرد.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دولت ، با تصویب هیئت وزیران شهرستان طالقان در استان البرز از ترکیب بخشهای مرکزی به مرکزیت شهر طالقان شامل دهستانهای پایین طالقان به مرکزیت روستای شهراسر و میان طالقان به مرکزیت شهر طالقان و بخش بالا طالقان تشکیل می شود.
بر این اساس، با تصویب هیئت وزیران و بنا به پیشنهاد وزارت کشور ، روستای آرتون از دهستان میان طالقان بخش طالقان شهرستان ساوجبلاغ منتزع و به دهستان پایین طالقان همین شهرستان الحاق می شود.
بر این اساس ، روستاها، مزارع و مکان های سنگ بن، کلانک، فشندک از دهستان پایین طالقان بخش طالقان شهرستان ساوجبلاغ منتزع و به دهستان میان طالقان همین شهرستان الحاق می شود.
همچنین دهستان کناررود به مرکزیت روستای گوران از ترکیب مزارع، روستاها و مکانهای گوران، گلیرود، خودکاوند، اورازان، وشته، سفچ خانی، منگلان، حصیران، گرود، آونگ، محسن‌آباد، بزج، سکران، سکران چال، نوبزک، جزن، حسنجون، جزینان، سیدآباد، خسبان، هرنج و پرده‌سر در تابعیت بخش طالقان شهرستان ساوجبلاغ ایجاد می شود.
بر این اساس، نام دهستان بالا طالقان از توابع بخش طالقان شهرستان ساوجبلاغ به دهستان جوستان تغییر می‌یابد.
این مصوبه از سوی محمد رضا رحیمی، معاون اول رئیس جمهور برای اجرا ابلاغ شده است.

طالقان شهرستان شد

نماینده مردم ساوجبلاغ، نظرآباد و طالقان در مجلس گفت:‌ طالقان به عنوان شهرستانی مجزا در کنار شهرستانهای نظرآباد،‌ساوجبلاغ و کرج به استان2.5 میلیون نفری و تازه تاسیس البرز پیوست.
محمد حسین نژاد فلاح  با اعلام ارتقا ساختار بخش طالقان به شهرستان با استان شدن البرز افزود: با ارتقا این بخش به شهرستان بسیاری از مشکلات و کاستی های آن با افزایش میزان اعتبارات قابل حل است.
وی گفت: ابلاغ رسمی ارتقا این منطقه ظرف 20 روز آینده از سوی وزارت کشور اعلام می شود.
بخش طالقان با 25 هزارنفر جمعیت ساکن و 100 هزار نفر جمعیت شناور از یک منطقه شهری و 73 روستا تشکیل شده است.
این منطقه به سبب شرایط آب و هوایی مناسب، ‌وجود سد طالقان و مناطق بکر به عنوان منطقه نمونه گردشگری بین المللی در سفر پنج  سال قبل رئیس جمهور به ساوجبلاغ معرفی شد.
سد طالقان در حال حاضر به عنوان یکی از منابع مهم تامین آب منطقه علاوه بر جذب سالانه هزاران گردشگر به در یاچه خود، نقش مهمی نیز در رونق بخشیدن به کشاورزی طالقان داشته است.
طالقان از کمبودهای فراوان در بخش گردشگری،‌ بهداشت و درمان، آموزش و پرورش و نیز امکانات رفاهی رنج می برد که امید می رود با ارتقا ساختار آن به شهرستان تا حدودی از حجم مشکلات کاسته و امکانات لازم در این منطقه برای رفاه حال ساکنان فراهم شود.

طالقان در 120 کیلومتری غرب استان تهران و 65 کیلومتری هشتگرد واقع شده و به لحاظ دوری از مراکز شهری مسائل متعددی دارد.