دیزان

روستای دیزان

دیزان

روستای دیزان

مجموعه اشعار زنده یاد نجمه زارع

جمه زارع در 29 آذرماه 1361 در شهرستان کازرون دیده به جهان گشود. وی شش ماه پس از تولد همراه با خانوادهاش به قم عزیمت نمود و در آنجا ساکن شدند. دوران دبستان را در مدرسهی «اوسطی» قم گذراند و دوران راهنمایی و دبیرستان را به ترتیب در مدارس «نرجسیه» و «شهدای چهارمردان» پشت سر گذاشت. طی سالهای 79 تا 81 در دانشگاه همدان به تحصیل در رشتهی عمران پرداخت و سرانجام به صورت با اشتباه پزشک معالجش در تاریخ 31 شهریور 1384 دارفانی را وداع گفت.
وی در دوران کوتاه زندگی خود با حدود 30 عنوان برگزیده در کنگرههای شعر و سرایش 4 دفتر شعر، نام خود را در حافظهی ادبی ایران ثبت نمود.



__________________


__________________


از خاطرات گمشده میآیم تابوتی از نگاه تو بر دوشم
بعد از تو من به رسمِ عزاداران غیر از لباسِ تیره نمیپوشم
در سردسیری از منِ بیهوده وقتی که پوچ و خسته و دلسردم
شبها شبیه خواب و خیال انگار تب میکند تن تو در آغوشم
تکثیر میشوند و نمیمیرند سلولهای خاطرهات در من
انگار مانده چشم تو در چشمم لحن صدای گرمِ تو در گوشم
هرچند زیر اینهمه خاکستر، آتش بگیر و شعله بکش در من
حتی پس از گذشت هزاران سال روشن شو ای ستاره خاموشم
بعد از تو شاید عاقبتِ من نیز مانند خواجه حافظِ شیراز است
من زندهام به شعر و پس از مرگم مردُم نمیکنند فراموشم

__________________


__________________


__________________

نوشتهام به دلِ شعرهای غیرمجاز
که دوست دارمت ای آشنای غیرمجاز
هوا بد است، بِکِش شیشهی حسادت را
که دور باشد از اینجا هوای غیرمجاز
به کوچه پا نگذاریم تا نفرمایند:
جدا شوند زِ هم این دو تای غیرمجاز
دل است، من به تو تجویز میکنم ـ دیگر
مباد پُک بزنی بر دوای غیرمجاز
ترا نگاه کنم هرچه روز تعطیل است
مرا ببر به همین سینمای غیرمجاز
تو ـ صحنههای رمانتیک و جملههای قشنگ
که حفظ کردهای از فیلمهای غیرمجاز
زبان به کام بگیر و شبیه مردم باش
مباد دم بزنی از خدای غیرمجاز

__________________

__________________

باران و چتر و شال و شنل بود و ما دو تا
جوی و دو جفت چکمه و گِل بود و ما دوتا

وقتی نگاه من به تو افتاد، سرنوشت

تصدیق گفتههای «هِگِل» بود و ما دوتا

روز قرارِ اوّل و میز و سکوت و چای

سنگینی هوای هتل بود و ما دوتا

افتاد روی میز ورقهای سرنوشت

فنجان و فال و بیبی و دِل بود و ما دوتا

کمکم زمانه داشت به هم میرساندمان

در کوچه ساز و تمبک و کِل بود و ما دوتا

تا آفتاب زد همه جا تار شد برام

دنیا چهقدر سرد و کسل بود و ما دوتا،

از خواب میپریم که این ماجرا فقط

یک آرزوی مانده به دِل بود و ما دوتا

__________________

__________________

__________________


__________________

__________________

خبر به دورترین نقطهی جهان برسد

__________________

__________________

شب رو به کوفه میکند و آه میکشد
__________________

__________________


__________________


__________________

__________________

__________________

__________________

__________________

__________________

__________________

__________________

__________________


__________________

__________________

__________________

__________________

__________________

__________________

__________________

دنیا به دور شهر تو دیوارْ بسته است
هر جمعه راه سمت تو انگار بسته است
کى عید مى‏رسد که تکانى دهم به خویش؟
هر گوشه از اتاق دلم تار بسته است
شب‏ها به دور شمع کسى چرخ مى‏خورد
پروانه‏اى که دل به دلِ یار بسته است
از تو همیشه حرف زدن کار مشکلى است
در مى‏زنیم و خانه گفتار بسته است
باید به دست شعر نمى‏دادم عشق را
حتى زبان ساده اشعار بسته است
وقتى غروب جمعه رسد، بى‏تو، آفتاب
انگار بر گلوی خودش دار بسته است

مى‏ترسم آخرش تو نیایى و پُر کنند
در شهر: شاعرى ز جهان، بار بسته است

__________________

__________________

دیدمت چشم تو جا در چشمهای من گرفت
آتشی یک لحظه آمد در دلم دامن گرفت
آنقَدَر بیاختیار این اتفاق افتاده که
این گناه تازهی من را خدا گردن گرفت
در دلم چیزی فرو میریزد آیا عشق نیست؟
اینکه در اندام من امروز باریدن گرفت
من که هستم؟ او که نامش را نمیدانست و بعد
رفت زیر سایهی یک «مرد» و نام «زن» گرفت
روزهای تیره و تاری که با خود داشتم
با تو اکنون معنی آیندهای روشن گرفت
زندهام تا در تنم هُرمِ نفسهای تو هست
مرگ میداند: فقط باید ترا از من گرفت

__________________
تو دست خواهی زد به هر کاری غضنفر
شاید دل من را بدست آری غضنفر

در گوشه ده در اتاقی تنگ و تاریک
با یاد من تا صبح بیداری غضنفر

مال تو باشم؛ آرزوی تو همین است
چه آرزوی کوچکی داری غضنفر

به مادرت این را بگو تا کی قرار است
هی دست روی دست بگذاری غضنفر

فریاد تو در کوچه می پیچد که داری
یک مشت نان خشک در گاری غضنفر

من با توام فردا که فقر از تو بسازد
یک مرد بی اعصاب و سیگاری غضنفر

حتی اگر شب ها بدون نان بخوابم
حتی اگر من را بیازاری غضنفر

نه خانه و ماشین؛ برای زندگیمان
کافیست اینکه دوستم داری غضنفر

من شوهرم یک مرد شیک و با کلاس است
یک روز می فهمی سر کاری غضنفر

__________________
شعری به یاد نجمه زارع که توسط حسین رضوی فرد سروده شده است

آن دخترک که بود که انگشت زد به ماه؟؛

با واژه های خط خطی و شعر راه راه


دار و ندار من همه را با قطار برد


از روی ریلهای کلامم گذشت، آه!


آقا سلام! سلسله صبرتان مدام،


لطفا بگیر! گیسوی من را میان چاه


این حلقه، وقف قافله ی آدمیت است


محتاج می شوند به آن از گدا و شاه


آن دخترک که بود که انگار هیچوقت؛


لب وا نکرده بود به نقّالی گناه


انگار با سرایت شعرش به خونمان؛


تبدیل می شدیم به پیران خانقاه


"با سرعتی حدود صد و سی که ممکن است"


در جاده، در مجاورت این شب سیاه؛


سر می زنم به آن "اتوبوسی که ممکن است"


او را سوار بوفه ی خود برده اشتباه.
__________________
نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد